Tento web používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštevnosti cookies. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií tu.

Rozumiem
- +

Aktuálne >>

Aktivovať kód akcie 125.354

Antioxidanty v potrave hrajú významnú úlohu pre naše zdravie. Aký je ich účinok? Kde ich nájdeme? Ako ich správne konzumovať? To všetko v 5 otázkach.

  • Počuli ste už o antioxidačnom strese?

Antioxidanty neutralizujú voľné radikály, malé molekuly produkované naším organizmom v početných biochemických reakciách dôležitých pre život. V prípade ich prebytku dochádza k oxidácii a poškodeniu niektorých zložiek ako napr. bunečných membrán, proteínov alebo DNA, nositeľov genetickej informácie.

Obvykle sú obranné antioxidačné systémy prítomné vo všetkých živých organizmoch, ktoré sú takto schopné neutralizovať uvoľnené radikály. Za normálnych „zdravých" podmienok je teda tvorba voľných radikálov a antioxidantov v našom tele v rovnováhe. Problém vzniká, pokiaľ je počet voľných radikálov vyšší, než je potreba, tento stav sa nazýva „oxidačný stres". Jedná sa o situácie, pri ktorých dochádza k nadmernému uvoľňovaniu voľných radikálov, napr. pri konzumácii tabaku a alkoholu, vystaveniu sa škodlivým látkam alebo pri rôznych onemocneniach. Týka sa tiež prípadu, kedy potrava neobsahuje dostatok antioxidantov.

Oxidačný stres vedie k starnutiu a zániku buniek. Prispieva k vzniku multifaktoriálnych nemocí, ako sú rakovina, cukrovka, kardiovaskulárne alebo neurodegeneratívne onemocnenia. 

  • Aké antioxidanty sú obsiahnuté v potrave?

Účinnosť obranného systému organizmu je podmienená adekvátnym príjmom potravy bohatej na antioxidanty a niektoré stopové prvky.

Vitamíny A, C, E
Provitamín A
 alebo Beta-karotén je prítomný v potravinách živočíšneho pôvodu ako napr. v mäse, rybách a vajciach, rovnako tak v mlieku a mliečnych výrobkoch. Môžeme ho objaviť i v niektorých druhoch ovocia a zeleniny napr. v mrkve alebo zelenej zelenine. Správne sa vstrebáva v kombinácii s tukmi. Ďalšie karotenoidné antioxidanty nájdete vo vaječných žĺtkoch, mrkve, kukurici a špenáte alebo ako lykopén v červenom ovocí a varených paradajkách.

Vitamín C či kyselina askorbová sa podieľa na regenerácii vitamínu E. Je obsiahnutá v ovocí a zelenine, avšak iba v surovej a zrelej forme, nakoľko je tento vitamín citlivý na vzduch a svetlo. Tepelnou úpravou dochádza k jeho zániku. Medzi ovocie bohaté na tento vitamín patria napr. čierne ríbezle, kiwi a citrusy. V zelenine sa môžeme zmieniť o kapuste a špenáte.... opäť za podmienky konzumovania v surovom stave.

Vitamín E alebo alfa-tokoferol predstavuje skutočne účinný antioxidant. Je obsiahnutý v rastlinných olejoch, najmä v obilných, slnečnicových a repkových klíčkoch. Rada? Obmieňajte rastlinné oleje!

Antioxidačné polyfenoly môžete zaznamenať v širokom spektre potravín: káve a čaji, červenom víne alebo čokoláde.

Medzi stopové prvky nevyhnutné pre syntézu antioxidačnej obrany radíme selén a zinok.

  • Prečo neužívať potravinové doplnky?

Pokiaľ prenos antioxidantov vo forme potravinových doplnkov priaznivo ovplyvňuje zdravotnú stránku osôb, ktoré trpia nedostatkom určitých látok alebo antioxidantov, potom mnoho štúdii preukázalo, že naopak u jedincov s dostatkom látok alebo predispozícii k rakovinovému ochoreniu pôsobí úplne naopak a zvyšuje riziko rakoviny a úmrtí. Toto riziko sa násobí užívaním doplnkov vo veľkých dávkach alebo v dlhom časovom trvaní. Preto je odporúčané neužívať potravinové doplnky bez porady s lekárom a dôležité vitamíny a látky čo najviac prijímať z bežnej stravy.

  • Ako uspokojiť moje potreby?

Rovnako ako v ostatných oblastiach, tak i v životospráve býva odporúčaná jednoduchosť: pestrá a vyvážená strava, najlepšie v súlade s Národným Programom pre Výživu a Zdrav ie. Denne zjedzte minimálne 5 porcií rôzneho ovocia a zeleniny. Môžete kombinovať napr. 4 porcie zeleniny +1 ovocia alebo 3 porcie zeleniny + 2 ovocia a to vo všetkých formách: čerstvé, surové alebo tepelne upravené, konzervované, zmrazené, mixované alebo kompótové bez pridaného cukru. Jedna porcia predstavuje 1 veľké ovocie, 100 g surovej alebo 200 g dusenej zeleniny.

Konzultácia výživového poradcu môže odhaliť nedostatok antioxidantov v potrave alebo nevyváženosť stravy. Osobné výživové poradenstvo prispieva k zlepšeniu vyváženosti anti/oxidantov. Niektorí ľudia však môžu mať zvýšenú potrebu. Jedná sa o prípady ako napr. u starších osôb, fajčiarov, ľudí s nadváhou alebo hypertenziou, cukrovkou, kardio-vaskulárnym, neurodegeneratívnym či zápalovým ochorením.

  • A vplyv na fyzickú aktivitu?

Hoci fyzická aktivita zvyšuje spotrebu kyslíka produkciou voľných radikálov, zaujímavým spôsobom posilňuje obranyschopnosť organizmu voči oxidačnému stresu. Po dlhšom čase nečinnosti si dajte pozor na rôzne poranenia. Návrat k športu je skvelý nápad, mal by byť však postupný.

 

© monticellllo - Fotolia.com


Prihlásenie
Registrovať
Zabudnuté heslo
Zabudnuté heslo
X
X
X
X